Filtry neutralne szare (ND)
Blokują pełne widmo światła widzialnego jednocześnie pozostawiając naturalne kolory. Oferowane są w kilku wersjach różniących się przepuszczalnością.
W zależności od zastosowania można podzielić je na dwie podstawowe grupy:
- Filtry neutralne szare pełne – pozwalają na ograniczenie ilości światła wpadającego do obiektywu a tym samym pozwalają na: stosowanie większych otworów przysłony dla uzyskania płytkich głębi ostrości, stosowanie dłuższych czasów ekspozycji, co pomaga w ukazaniu dynamicznych zmian i ruchu w kadrze np. płynącego strumienia, flagi łopoczącej na wietrze czy też innych obiektów w ruchu, uniknięcie przepaleń powodowanych zbyt dużą ilością światła.
- Filtry neutralne szare połówkowe – są niezwykle przydatne w fotografii krajobrazowej, ale stosowane też w wielu innych rodzajach fotografii (także w filmie). Pozwalają na niwelowanie różnic w jasności obszarów składowych kompozycji obrazu, np. różnicy pomiędzy jasnym niebem a ciemną ziemią.
Filtry neutralne szare połówkowe użyte we właściwy sposób pomagają:
- zmniejszyć kontrasty,
- unikać przepaleń,
- pokazywać więcej detali w cieniach
Filtry neutralne szare pełne
Neutralny Szary Jasny (ND2) ref.: 152 kroki przysłony: 1 |
S M L XL |
Bez filtra | Z filtrem |
Neutralny Szary Średni (ND4) ref.: 153 kroki przysłony: 2 |
S M L XL |
Bez filtra | Z filtrem |
Neutralny Szary (ND8) |
S M L XL |
Bez filtra | Z filtrem |
Filtry neutralne szare połówkowe
Połówkowy Szary G1 |
S M L XL |
Bez filtra | Z filtrem |
Połówkowy Neutralny Szary G2 (ND8) |
S M L XL |
Bez filtra | Z filtrem |
Połówkowy Neutralny Szary Jasny G2 (ND2) |
S M L XL |
Bez filtra | Z filtrem |
Połówkowy Neutralny Szary G2 Średni (ND4) |
S M L XL |
Bez filtra | Z filtrem |
Połówkowy Neutralny Szary G2 Miękki (ND8) |
S M L XL |
Bez filtra | Z filtrem |
Połówkowy Neutralny Szary G2 Pełny (ND8) |
S M L XL |
Bez filtra | Z filtrem |
Jak korzystać z filtra połówkowego?
Aby określić, jaki filtr jest potrzebny do tego, aby wyrównać kontrast oświetlenia, należy podzielić fotografowaną scenę przynajmniej na dwie strefy: pierwszą jasną, na którą będzie nałożony filtr, i drugą, która pozostanie neutralna. Następnie używając punktowego pomiaru światła w aparacie lub za pomocą ręcznego światłomierzem zmierzyć różnicę oświetlenia. Uzyskany wynik trzeba przeliczyć na różnicę w stopniach EV i do tak otrzymanego wyniku dopasować odpowiedni filtr. Przykład: Jeżeli różnica pomiędzy strefą jasną a ciemną wynosi 2 EV, to aby optymalnie naświetlić daną scenę, należy użyć filtra połówkowego ND4 (0.6).
Należy zwrócić uwagę na to, jaki jest kąt ustawienia filtra oraz gdzie przebiega granica pomiędzy jasną a ciemną partią filtra. W zależności od tego jaki jest fotografowany motyw, można dobrać filtry o miękkim i ostrym gradiencie.
Przykład: Jeżeli na naszym zdjęciu pojawia się prosta linia horyzontu, np. powierzchnia morza, to odpowiednim filtrem będzie filtr o ostrym przejściu. Jeżeli natomiast będziemy fotografować poszarpaną linię koron drzew, to optymalny będzie filtr połówkowy z miękkim gradientem.
Pamiętajmy, że stopień domknięcia przysłony będzie miał wpływ na efekt uzyskiwany na zdjęciach. Mocne domknięcie przysłony spowoduje, że gradient filtra połówkowego będzie wyraźniej zarysowany. Użycie dużych otworów przysłony spowoduje, że będzie on łagodniejszy. Przed finalnym wyzwoleniem migawki zalecane jest użycie funkcji podglądu głębi ostrości, by ocenić uzyskiwany efekt.
Po jakimś czasie stosowania filtrów połówkowych użytkownik nabiera wprawy i po pewnym czasie może dobierać filtry bez pomiarów światłomierzem, co bardzo przyśpiesza i usprawnia pracę. Warto pamiętać, że uchwyty filtrów Cokin CFS pozwalają na montaż do trzech filtrów jednocześnie. Podczas fotografowania scen o bardzo dużych różnicach pomiędzy strefami światła i cienia możliwość zastosowania dwóch lub trzech filtrów w tym samym czasie może okazać się nieoceniona. Pełny komfort fotografowania zapewnia zestaw trzech filtrów połówkowych: ND2, ND4 i ND8.