Filtry neutralne szare (ND)

Blokują pełne widmo światła widzialnego jednocześnie pozostawiając naturalne kolory. Oferowane są w kilku wersjach różniących się przepuszczalnością.

 

W zależności od zastosowania można podzielić je na dwie podstawowe grupy:

  1. Filtry neutralne szare pełne – pozwalają na ograniczenie ilości światła wpadającego do obiektywu a tym samym pozwalają na: stosowanie większych otworów przysłony dla uzyskania płytkich głębi ostrości, stosowanie dłuższych czasów ekspozycji, co pomaga w ukazaniu dynamicznych zmian i ruchu w kadrze np. płynącego strumienia, flagi łopoczącej na wietrze czy też innych obiektów w ruchu, uniknięcie przepaleń powodowanych zbyt dużą ilością światła.
  2. Filtry neutralne szare połówkowe – są niezwykle przydatne w fotografii krajobrazowej, ale stosowane też w wielu innych rodzajach fotografii (także w filmie). Pozwalają na niwelowanie różnic w jasności obszarów składowych kompozycji obrazu, np. różnicy pomiędzy jasnym niebem a ciemną ziemią.

 

Filtry neutralne szare połówkowe użyte we właściwy sposób pomagają:

  • zmniejszyć kontrasty,
  • unikać przepaleń,
  • pokazywać więcej detali w cieniach

 

Filtry neutralne szare pełne 
stacks image 2067Neutralny Szary Jasny (ND2)
ref.: 152
kroki przysłony: 1
S M L XL
cokin-nd04 cokin-nd03
Bez filtra Z filtrem

 

stacks image 1863Neutralny Szary Średni (ND4)
ref.: 153
kroki przysłony: 2
S M L XL
cokin-nd06 cokin-nd05
Bez filtra Z filtrem

 

stacks image 1884Neutralny Szary (ND8)
ref.: 154
kroki przysłony: 3

S M L XL
cokin-nd08 cokin-nd07
Bez filtra Z filtrem

 

Filtry neutralne szare połówkowe

 

stacks image 1939Połówkowy Szary G1
ref.: 120
kroki przysłony: 1.2/3

S M L XL
cokin-nd10 cokin-nd09
Bez filtra Z filtrem

 

stacks image 1960Połówkowy Neutralny Szary G2 (ND8)
ref.: 121
kroki przysłony: 3

S M L XL
cokin-nd18 cokin-nd11
Bez filtra Z filtrem

 

stacks image 1981Połówkowy Neutralny Szary Jasny G2 (ND2)
ref.: 121L
kroki przysłony: 1

S M L XL
cokin-nd15 cokin-nd14
Bez filtra Z filtrem

 

stacks image 2002Połówkowy Neutralny Szary G2 Średni (ND4)
ref.: 121M
kroki przysłony: 2

S M L XL
cokin-nd17 cokin-nd16
Bez filtra Z filtrem

 

stacks image 2023Połówkowy Neutralny Szary G2 Miękki (ND8)
ref.: 121S
kroki przysłony: 3 - Gładkie przejście

S M L XL
cokin-nd02 cokin-nd01
Bez filtra Z filtrem

 

stacks image 2044Połówkowy Neutralny Szary G2 Pełny (ND8)
ref.: 121F
kroki przysłony: 3 - Filtr posiada szary gradient na całej swojej powierzchni, od ND8 przy górnej krawędzi do ND2 przy dolnej.

S M L XL
cokin-nd13 cokin-nd12
Bez filtra Z filtrem
 
Jak korzystać z filtra połówkowego?

Aby określić, jaki filtr jest potrzebny do tego, aby wyrównać kontrast oświetlenia, należy podzielić fotografowaną scenę przynajmniej na dwie strefy: pierwszą jasną, na którą będzie nałożony filtr, i drugą, która pozostanie neutralna. Następnie używając punktowego pomiaru światła w aparacie lub za pomocą ręcznego światłomierzem zmierzyć różnicę oświetlenia. Uzyskany wynik trzeba przeliczyć na różnicę w stopniach EV i do tak otrzymanego wyniku dopasować odpowiedni filtr. Przykład: Jeżeli różnica pomiędzy strefą jasną a ciemną wynosi 2 EV, to aby optymalnie naświetlić daną scenę, należy użyć filtra połówkowego ND4 (0.6).

 

Należy zwrócić uwagę na to, jaki jest kąt ustawienia filtra oraz gdzie przebiega granica pomiędzy jasną a ciemną partią filtra. W zależności od tego jaki jest fotografowany motyw, można dobrać filtry o miękkim i ostrym gradiencie.

 

Przykład: Jeżeli na naszym zdjęciu pojawia się prosta linia horyzontu, np. powierzchnia morza, to odpowiednim filtrem będzie filtr o ostrym przejściu. Jeżeli natomiast będziemy fotografować poszarpaną linię koron drzew, to optymalny będzie filtr połówkowy z miękkim gradientem.

 

Pamiętajmy, że stopień domknięcia przysłony będzie miał wpływ na efekt uzyskiwany na zdjęciach. Mocne domknięcie przysłony spowoduje, że gradient filtra połówkowego będzie wyraźniej zarysowany. Użycie dużych otworów przysłony spowoduje, że będzie on łagodniejszy. Przed finalnym wyzwoleniem migawki zalecane jest użycie funkcji podglądu głębi ostrości, by ocenić uzyskiwany efekt.

 

Po jakimś czasie stosowania filtrów połówkowych użytkownik nabiera wprawy i po pewnym czasie może dobierać filtry bez pomiarów światłomierzem, co bardzo przyśpiesza i usprawnia pracę. Warto pamiętać, że uchwyty filtrów Cokin CFS pozwalają na montaż do trzech filtrów jednocześnie. Podczas fotografowania scen o bardzo dużych różnicach pomiędzy strefami światła i cienia możliwość zastosowania dwóch lub trzech filtrów w tym samym czasie może okazać się nieoceniona. Pełny komfort fotografowania zapewnia zestaw trzech filtrów połówkowych: ND2, ND4 i ND8.

^